Харків під обстрілами
Point

Харків
Харківська область

Як проходить навчання в Харкові в умовах постійних обстрілів

Харківський міський голова Ігор Терехов про те, як працюватимуть школи міста в умовах війни

Харків – не тільки місто-герой, але й місто-мученик: щодня на його вулиці сиплються російські снаряди й ракети. І в цих жахливих умовах місто продовжує не тільки боротися, але й жити – життям настільки звичайним, наскільки дозволяє війна. Частиною цього звичайного життя є робота шкіл. Про те, як це відбувається, розповів харківський міський голова Ігор Терехов.

Що можна сказати про підготовку до нового навчального року в умовах війни? Якими є її головні особливості?

На території Харківської області ведуться активні бойові дії, постійно відбуваються ворожі артобстріли житлових будинків й інфраструктурних об’єктів, у тому числі закладів освіти. Оскільки ракетні удари здійснюються з прикордонних територій російської федерації, час підльоту ракети становить 40–60 секунд, а цього недостатньо, щоб сховатися в укриття. Тому згідно з рішенням Ради оборони Харківської області від 15 серпня цього року з 1 вересня на всій території Харківської області запроваджено дистанційну форму навчання – в усіх закладах освіти. Це оптимальна та найбільш безпечна форма організації освітнього процесу в умовах воєнного стану. Однак залежно від безпекової ситуації форма навчання може бути змінена протягом навчального року. Співробітники ДСНС у серпні завершили обстеження будівель і територій закладів освіти Харкова на відповідність їхніх укриттів встановленим вимогам. І там, де є зауваження, ми проводимо ремонт, облаштовуємо укриття всім необхідним тощо.

Як би ви оцінили готовність міста до навчального року?

Війна не дає нам перейти до нормального навчання. Унаслідок ворожих обстрілів у Харкові різною мірою пошкоджено 108 закладів (59 %), або 112 будівель закладів загальної середньої освіти. Пріоритетом для нас є забезпечення максимально можливої безпеки кожної дитини, кожного працівника системи освіти. Тому навчання відбуватиметься, як я вже сказав, онлайн. Усі заклади загальної середньої освіти комунальної форми власності Харкова готові до роботи в дистанційному форматі. Щоб це стало можливим, ми забезпечили їх високошвидкісним інтернетом. На сайтах шкіл розміщено електронні версії підручників, за якими здійснюється освітній процес у кожному класі.

Наскільки до цієї підготовки залучається міська громада? Що залежить від неї?

Обстріли Харкова

Дуже важливим зараз є розуміння батьківською спільнотою міста того факту, що дистанційна форма навчання в закладах освіти нашого міста – єдина безпечна форма навчання на період дії воєнного стану. Ще раніше в Харкові було налагоджено дієву модель педагогіки партнерства з батьківською громадськістю. Активною була тоді і залишається зараз позиція Харківської міської батьківської ради, яка з перших днів повномасштабної війни долучається до спільної справи наближення перемоги над ворогом.

Займаючись волонтерською діяльністю в складі ГО «Віддзеркалення», батьки надавали мешканцям міста та внутрішньо переміщеним особам харчові продукти, засоби гігієни, ліки, корм для тварин; лікарням – медичні інструменти та багатофункціональні ліжка, медичний одяг, фармпрепарати та засоби гігієни; комунальникам – професійні поліуретанові чоботи; школам міста – одноразові медичні маски. Батьківська рада нашого міста-героя допомагає також захисникам. Українським воїнам передано декілька дронів, рації, медичні аптечки та приладдя, тактичні рюкзаки, засоби захисту від комах тощо.

Батьки також готуються брати участь у написанні грантових проєктів для залучення інвестицій в освітню сферу міста.

Що вимагає робота в умовах війни від колективів навчальних закладів?

Освітній процес розпочався в умовах відчуття небезпеки, стресових ситуацій для всіх його учасників, а також суму й тривоги для тих, хто мешкає за межами Харкова. Це новий виклик для дітей, сімей і всіх педагогів. Завданням для освіти Харкова наразі є організація ефективної системи дистанційного навчання на рівні класу, школи, міста. Системи, що здатна зберегти освітянські традиції міста, високий рівень успішності харківських учнів і, найголовніше, життя і здоров’я учнів і вчителів. Перед такими викликами ані вчителі, ані діти, ані батьки раніше не стояли. Їм усім слід підійти до організації освітнього процесу по-іншому. Вони мають дбати і про цивільний захист населення, і про пожежну та мінну безпеку, і про надання домедичної допомоги, якщо це знадобиться. Департаментом освіти Харківської міської ради підготовлені «Методичні рекомендації щодо організації дистанційного навчання у 2022/2023 навчальному році в закладах загальної середньої освіти м. Харкова в умовах воєнного стану». Ми також плануємо працювати з педагогічними працівниками на спеціальних тренінгах і коуч-сесіях, щоб розв'язувати проблеми, котрі виникають при організації уроків у дистанційному режимі.

Що можна сказати про готовність укриттів у місті? Чи правда, що навчальні заклади, у яких немає укриттів, не зможуть працювати очно?

Зі 184 закладів загальної середньої освіти укриття мають 126 (68 %), у 101 з яких (55 %) буде можливо організувати освітній процес у форматі офлайн, коли дозволить безпекова ситуація в місті. Так, приймати учнів на очне навчання зможуть лише ті школи, які обладнані укриттями, що відповідають нормам. Тому учні 83 шкіл, які не мають укриттів, будуть переміщені до закладів з такими укриттями.

Чи зможуть продовжувати освіту в школах міста ті діти, які водночас навчаються за кордоном?

Міністерство освіти і науки України рекомендувало визначати форму навчання для дітей згідно з рішенням батьків і спроможністю шкіл забезпечити укриття для всіх школярів. Діти, які водночас навчаються за кордоном, зможуть продовжувати освіту в школах міста в дистанційному форматі, як у синхронному, так і в асинхронному режимі. У синхронному режимі вчитель та учні одночасно перебувають в електронному освітньому середовищі або спілкуються за допомогою засобів аудіо- та відеоконференції.

Синхронний формат передбачає швидкий зворотний зв’язок від педагогів, організацію групових активностей, розвиток навичок комунікації та співпраці, мотивацію до навчання в процесі спілкування тощо. В асинхронному режимі вчитель та учні взаємодіють між собою із затримкою в часі, натомість він вирізняється гнучкістю графіка, можливістю засвоювати навчальний матеріал у власному темпі, доступністю навчальних матеріалів у зручний час, розвитком навичок самоорганізації та вміння вчитися. Так що можливість учитися за будь-яких умов буде в кожного школяра.

Школа Салтівка

Чи будуть зміни в навчальній програмі та в навчанні дітей? Чим програми цього навчального року відрізнятимуться від попереднього?

Справді, повномасштабна збройна агресія російської федерації проти України зумовила перегляд й оновлення змісту навчальних програм загальної середньої освіти. Тому з урахуванням нових історіографічних напрацювань внесено зміни в навчальні програми з історії України та всесвітньої історії для 6–11 класів, а також до інтегрованого курсу «Історія: Україна і світ», котрий викладається у 10 класі. В оновлених програмах пропонується погляд на СРСР як на державу імперського типу. Також зміни в навчальних програмах орієнтують дітей на вивчення не тільки інструментів насильства, якого в ХХ столітті зазнавали українці, а й інструментів опору йому.

Суттєві зміни пропонуються в частині найновішої історії, насамперед подій, пов’язаних зі збройною агресією російської федерації проти України. Передбачено повний розгляд російсько-української війни, що розпочалася у 2014 році, окремим навчальним блоком. Наголошується на геноцидних діях політичного керівництва й російського війська щодо українців, національному опорі проти агресії російської федерації та міжнародній підтримці України.

Оновлено перелік термінів, серед яких з’явилися такі, як «присвоєння суверенітету» (у значенні привласнення, захоплення суверенітету УРСР союзним центром), «рускій мір», «рашизм» тощо. Замість вислову «політика русифікації» застосовано вислів «політика російщення», який точніше відбиває сутність явища й процесу; уточнено контекст застосування поняття «колабораціонізм».

А щодо інших предметів?

Школа Харків

Перш за все посилено військово-патріотичну складову в змісті навчальної програми предмета «Захист України». Програму доповнено інформацією про сучасну російсько-українську війну та Героїв цієї війни, про досвід ведення бойових дій. Також переглянуто й доповнено теми розділів з вогневої підготовки, домедичної допомоги й цивільного захисту.

У програмі предмета «Основи здоров’я» розширено зміст першого розділу «Безпека і здоров’я людини», який тепер вивчатиметься на початку навчального року в кожному класі. Додано питання, що пов’язані з ризиками воєнного часу, зокрема: сигнали оповіщення населення, дії під час повітряної тривоги, обстрілу тощо, надійне й ненадійне укриття, протимінний захист і поводження з вибухонебезпечними й незнайомими предметами, надання домедичної допомоги та психологічної самодопомоги тощо. Українці мають навчитися жити в умовах війни.

Наскільки багато в школах міста учнів і педагогів переселенців, насамперед з окупованих територій? Чи є якась особливість у їхньому навчанні або роботі? Чи будуть здійснюватися заходи, які б полегшили їхню адаптацію до роботи або навчання на новому місці?

Зі 184 шкіл Харкова у 128 закладах надаються освітні послуги 654 внутрішньо переміщеним здобувачам освіти (переселенцям 2022 року), причому 441 учень та учениця прибули з окупованих територій. У 30 школах міста взяли на роботу 91 педагога-переселенця, з них 37 педагогів прибули з окупованих територій. Усі вони працюватимуть дистанційно. Харків житиме, школи працюватимуть, і сама ця робота теж є нашим опором окупанту, який сподівався зруйнувати в тому числі й систему української освіти. Наша держава боротиметься за свою свободу! І ми обов’язково переможемо!

Автор: Дмитро Синяк

Фото: відкриті джерела

Сайт створено за підтримки Агенції медійного росту