Начальниця відділу освіти Кагарлицької міськради Надія Омельченко. Фото Валентина Владімірова
Point

Кагарлик
Київська область

Офлайн-навчання в школах Кагарлицької громади

Навчальний рік у школах в Україні розпочався 1 вересня 2022 року. Таке рішення було ухвалено під час засідання Кабінету Міністрів ще 24 червня. На прифронтових й окупованих територіях повернутися до очного навчання неможливо, тому там продовжиться онлайн-формат. 

Міністр освіти і науки України Сергій Шкарлет зазначив, що всі діти повинні здобувати знання лише в безпечних умовах, а право вибору форми навчання буде за батьками.
Ми вирішили дізнатися, як відбуватиметься навчання в школах Кагарличчини, як підготувалися освітяни та влада громади. Для цього поспілкувалися з начальницею відділу освіти Кагарлицької міської ради Надією Омельченко, керівником комісії міськради Ігорем Будюком і керівниками кагарлицьких ліцеїв № 1 Василем Мамієм і № 3 Наталією Коваленко, Буртівського ліцею Людмилою Нестерук.

Кагарлицька громада

Кагарличчина розташована на південному сході Київської області, на правобережжі Дніпра. Колись це був окремий район, а зараз Кагарлицька міська територіальна громада входить до Обухівського району. Центр громади – місто Кагарлик – розташоване за 72 кілометри від Києва.

Після повномасштабного вторгнення росії в Україну територія громади стала постійним або транзитним прихистком для внутрішньо переміщених осіб. Через ВПО та жителів Києва, які перебралися на проживання в громаду, населення збільшилося майже вдвічі. Є села, де кількість переселенців перевищує місцеве населення майже у два рази.

Навчатимуться на Кагарличчині й онлайн, і офлайн

Сьогодні в Кагарлицькій громаді діють 12 закладів загальної середньої освіти, 17 закладів дошкільної освіти й 3 заклади позашкільної освіти.

quote

«Ми створили умови в наших найпростіших укриттях для учасників освітнього процесу. До початку навчального року більшість укриттів уже були готові», – розповідає начальниця відділу освіти Кагарлицької міської ради Надія Омельченко.

quote
В укритті Буртівського ліцею. Фото Людмили Нестерук

Керівниця зазначила, що в закладах освіти громади провели анкетування батьків з приводу того, якій формі навчання вони віддають перевагу. Результат опитування показав, що 55,2 % опитаних батьків за дистанційне навчання, 44,8 % – за змішане. Тобто частина дітей планує навчатися онлайн, а інші – очно.

«Добре, коли в закладі є паралелі, як у міському ліцеї № 3. Тоді з учнів формуються зведені класи для очного й дистанційного навчання, – пояснює Надія Омельченко. – Якщо на паралелі один клас, тоді один день відбувається очне навчання, а інший – дистанційне. Тобто змішана форма навчання. Також у кожному закладі директори самі визначають режим його роботи і форми навчання, орієнтуючись на те, на котру годину зможуть підвозити учнів з інших населених пунктів».

На тип навчання впливають й особливості укриттів у ліцеях і гімназії: якщо в підвалі лише один вихід, то там одночасно може перебувати не більше ніж 50 осіб.

Практика облаштування укриттів уже була

До початку масового облаштування укриттів у закладах освіти Кагарлицької міської територіальної громади місцеві освітяни вже мали в цьому досвід: ліцеї в Кагарлику після початку повномасштабного вторгнення росії хоча й не працювали в режимі офлайн, але укриття там діяли. Так, підвальні приміщення міських ліцеїв № 1, № 2 та № 3 використовувалися населенням під час повітряних тривог.

Ще 17 травня запрацювали дві чергові групи в кагарлицькому дитсадку «Ромашка» – це групи для дітей, батьки яких працюють без змоги залишити дитину з кимось. Також до чергових груп зараховують дітей ВПО та дітей, чиї батьки захищають нашу Батьківщину від ворога.

У підвальному приміщенні садочка створили всі умови для короткострокового перебування дітей під час повітряних тривог: підбили покрівлю при вході, поштукатурили, побілили, зробили основне й резервне освітлення, встановили обігрівачі, перенесли стільці, ліжка, облаштували туалети. Також там є запаси питної води та аптечки.

4 серпня запрацювали чергові групи і в міському дитсадку «Теремок». Заклад не має власного підвалу для укриття, тож для його вихованців облаштовано укриття в одному з підвальних приміщень у ліцеї № 3, який розташований поруч.

Облаштовувати укриття в закладах освіти почали в червні

Працювати над масовим облаштуванням найпростіших укриттів у ліцеях, гімназії та дитсадках Кагарличчини почали наприкінці червня. Розпорядженням міського голови була створена комісія для обстеження підвальних приміщень і їх використання. До неї ввійшли заступник міського голови, представники Державної служби з надзвичайних ситуацій, Держпродспоживслужби, охорони здоров'я, відділу освіти. Також створені окремі комісії при районній військовій адміністрації та обласній, мета яких – об'їжджати приміщення та вирішувати, чи погоджувати їх використання.

Одне з приміщень в укритті Кагарлицького ліцею № 3 демонструє директорка Наталія Коваленко. Фото Валентина Владімірова

Дев’ять ліцеїв громади мають підвальні приміщення, а три – Черняхівський, Мирівський ліцеї та Кадомська гімназія – ні. Тож їхні учні та персонал використовують сторонні підвали, розташовані не далі як за 500 метрів.

Керівниця відділу освіти міської ради зазначає, що в решті ліцеїв проведені значні роботи. Починали з господарської частини, бо підвальні приміщення використовувалися для зберігання різноманітних речей, на кшталт старих меблів. Тож їх потрібно було звільнити, а долівки в деяких підвалах розрівняти, забетонувати та пофарбувати.

В усіх укриттях проведено освітлення, зроблено резервне живлення. У частині закладів забетоновано підлогу. Побілили стелі, пофарбували стіни та підлогу. Придбали сміттєві баки для нечистот, медикаменти для аптечок, встановили біотуалети. Решта – облаштування протипожежних щитів. Вогнегасники вже є.

Також укриття укомплектовують стільцями та лавками, баками з питною та технічною водою, контейнерами для зберігання продуктів, ліхтариками. А ще засобами зв'язку.

Левова частка фінансування робіт іде з міського бюджету. У деяких селах допомагають місцеві підприємства і підприємці. Колективи закладів і батьки брали участь у розчищенні підвалів, побілці, фарбуванні, інших роботах.

Начальниця міського відділу освіти розповідає, що в дитсадках кількість дітей більша, ніж місць у підвальних приміщеннях. Тому й працюють лише чергові групи.

Також у громаді є три позашкільні заклади – Центр дитячої та юнацької творчості, Дитячо-юнацька спортивна школа та Міжшкільний навчально-виробничий комбінат. Усі вони мають підвальні приміщення.

Ситуація в усіх різна

За словами Надії Омельченко, укриття готові до використання в міських ліцеях № 1, № 2 і № 3, у ліцеї в Буртах.

Про облаштування сховища в ліцеї № 1 розповів його директор Василь Мамій.

«Одна з актуальних тем про формат навчання дітей – офлайн чи онлайн? Ми провели опитування серед батьків. Тенденція така, що батьки учнів 1–4 класів переважно висловлюються за очне навчання, а середньої та старшої ланки – 50 на 50. Тому нам треба було створити безпечні умови в ліцеї, мати хоча б найпростіше сховище.

У нашому закладі в цокольному приміщенні свого часу була розташована їдальня, але ми її переобладнали під укриття для дітей і персоналу – тут можуть розміститися 210 людей. Для цього ми провели низку робіт: побілили, перевірили електропроводку, провели додаткове автономне живлення від акумуляторів, встановили додаткові вогнегасники. Є тут і вайфай, щоб діти могли зв'язуватися в разі потреби з батьками, а також санвузли із водопостачанням та вигрібна каналізація».

Ситуацію в Кагарлицькому ліцеї № 3 коментує його директорка Наталія Коваленко.

«Ми провели онлайн-опитування батьків наших учнів. На жаль, до нього долучилися не всі. Результати такі: 68,5 % – за дистанційне навчання, 28 % – за офлайн-навчання, а решта не визначилася.

Директор Кагарлицького ліцею № 1 Василь Мамій показує укриття в закладі. Фото Валентина Владімірова

Ми маємо кілька приміщень у підвалі. Одне вже готове, а у двох не було ані підлоги, ані електрики – нічого. На всі роботи кошти виділила міська рада.

Спочатку вчителі й техпрацівники винесли все, що зберігалося в підвалі, розрівняли підлогу. Потім нам зробили освітлення, поставили двері згідно з пожежними вимогами. Ми власними силами зробили вбиральню. Побілили стіни та стелю. Пофарбували підлогу в одному із залів. Стільці в нас є – це старі меблі, ми нічого не викидали, тож тепер згодиться. В одному з приміщень поставили столики – дітям помалювати чи погратися.

Ми пробуємо практикувати змішане навчання. Хочеться, щоб очно навчалися молодші класи. Хоча б перші й другі. Але в молодших класах 57 % батьків за дистанційне навчання», – ділиться директорка ліцею.

В укритті дитсадка «Ромашка» в Кагарлику. Фото Валентина Владімірова

Точно такі роботи, як у ліцеї № 3, тривають і в Ставівському ліцеї. У Ставах, у садочку «Зірочка», немає свого підвального приміщення. Але звідти близько 20 метрів до школи, де є велике підвальне приміщення – до 1500 м². Тому там відведені місця як для учнів ліцею, так і вихованців дитсадка. Роботи з освітлення завершені, побілку проведено, бетонують підлогу.

Практично все готове і в Буртах. Тут зробили в підвалі другий вихід. Придбали генератор на випадок, якщо не стане електропостачання. Провели вайфай, щоб можна було користуватися інтернетом.

Директорка Буртівського ліцею Людмила Нестерук розповідає, як облаштовували сховище в закладі.

«Раніше підвальне приміщення нашого закладу, утім, як і всі шкільні підвали, використовувалося як складське приміщення для старих меблів і всього приладдя. Хоча вже два роки, як учитель захисту України зробив з однієї зали справжній тир.

Площа самого підвалу 3000 м². Територія чимала. Прибирати було що. 24 лютого ми з усіма колегами та працівниками ліцею на одному диханні привели все до ладу. Розуміли, що наш підвал – це чи не єдине сховище не тільки нашим дітям, а й місцевим мешканцям.

Зайве повивозили, поскладали, винесли. Заправили бутельовану воду, занесли лави, стільці та старі матраци. Батько однієї нашої учениці привіз генератор.

Думали, що все це тимчасово... Але події в нашій країні вимагали від нас кропіткої роботи в підвалі. Усі разом побілили стіни, пофарбували двері. За допомогою відділу освіти зробили освітлення, придбали баки для сміття. Облаштовуємо окремо зали для початкової ланки, окремо для середньої та старшої. Роботи достатньо для всіх.

Один магазин безкоштовно дав нам 20 піддонів, з яких для нашої малечі своїми силами вчителі зробили маленькі диванчики. Безвідмовно допомагає й староста села в будь-якому питанні.

Ми провели опитування батьків, за якою формою навчання їхні діти бажають вчитися. Результати – 50/50. Дітям потрібне спілкування, вони хочуть до школи, але можна зрозуміти й батьків, які переживають за безпеку дітей. Тож працюємо за різними формами навчання як дистанційно, так і очно.

Окремо відвели приміщення і для малюків з дитячого садочка. Працівники дитсадка з нами разом допомагали робити окремий вхід для них, побілили та пофарбували приміщення».

Укриття для вихованців дитсадка «Теремок». Фото Валентина Владімірова

Останнє слово – за комісією

Голова комісії міської ради Ігор Будюк зазначив, що роботи з облаштування найпростіших укриттів для учнів і вихованців дитсадків Кагарлицької громади завершилися до 1 вересня. Роботи багато, але в кожному із закладів вона різнилася. Десь достатньо було косметичного ремонту, як у ліцеї № 1, а десь потрібно було розпочинати зі звільнення підвалів від речей, які там зберігалися. Але в громаді забезпечують 100 % потреби в укриттях і для дітей, і для персоналу навчальних закладів і дитсадків.

Автор: Валентин Владіміров

Сайт створено за підтримки Агенції медійного росту